Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tips en advies voor nieuwe bedrijfsruimten

Bent u op zoek naar nieuwe kantoren? Een nieuwe winkellocatie?

Hier vindt u een paar belangrijke stappen om u te helpen bij het vinden van uw ideale toekomstige kantoor/winkel:

 

  1. Controleer de opzegvoorwaarden van uw huidige huurovereenkomst

Als u al lokalen huurt, controleer dan de duur van de opzegtermijn en de voorwaarden voor het beëindigen van de huurovereenkomst.

Ter herinnering: een huurovereenkomst voor kantoorruimte/handelshuurovereenkomst duurt drie, zes of negen jaar en u moet zes maanden voor het einde van de overeenkomst uw opzegbrief versturen.

De procedure is eenvoudig: u moet gewoon een aangetekende brief met ontvangstbewijs naar de eigenaar sturen. ESSET kan u standaardbrieven bezorgen.

 

  1. Bepaal uw behoeften

  • In uw budget moeten de huurprijs + de lasten en de belastingen (onroerende voorheffing, gemeentebelastingen enz.) zijn opgenomen, maar ook de verhuis-/inrichtingskosten (verhuisfirma, architect, meubilair enz.).
  • Maak een lijst van de zoekcriteria voor uw toekomstige lokalen (ligging, oppervlakte, diensten, bereikbaarheid, huurprijs, parkeerplaats enz.). Welke verbeteringen zou u in uw toekomstige kantoren willen aanbrengen?

Wanneer u die zaken hebt uitgeklaard, kunt u uw zoektocht beginnen op https://esset-pm.be/nl/huren-kopen/. Reken op ongeveer 2-3 maanden om het ideale kantoor/de ideale winkel te vinden.

In België zijn de makelaarskosten gewoonlijk ten laste van de eigenaar. In bepaalde gevallen kan ESSET u echter een zoekopdracht aanbieden waarmee u afhankelijk van uw zoekcriteria toegang krijgt tot de hele bedrijfsvastgoedmarkt.

De huurprijzen van bedrijfsruimten worden uitgedrukt in €/m²/jaar, exclusief taksen en lasten. Dat omvat niet de andere kosten zoals borg, verzekeringen, registratie van het huurcontract enz.

 

  1. Bereid uw bezoeken voor

  • Om uw bezoeken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, raden wij u aan vooraf een checklist op te stellen zodat u niets over het hoofd ziet. Achteraf kunt u dan de verschillende panden die u bezocht hebt vergelijken op basis van dezelfde criteria (staat van het gebouw, buurt, werkzaamheden enz.).
  • Neem nog andere mensen mee voor het bezoek en denk eraan om foto’s te nemen om meningen van buitenstaanders te vergaren. ESSET kan zijn fotoreportage ook met u delen.
  • Maak ten slotte een shortlist van maximaal 3-4 panden, om uw definitieve keuze te maken.

 

  1. Sluiting van uw huurovereenkomst

Voordat u een nieuwe huurovereenkomst voor kantoorruimte of een handelshuurovereenkomst ondertekent, is het belangrijk om de volledige inhoud ervan grondig te lezen.

Na de ondertekening van de huurovereenkomst zal de eigenaar u alleen de sleutels overhandigen als u:

  • de huurwaarborg hebt gestort (geblokkeerde rekening of bankgarantie).
  • uw eerste verschuldigde huur hebt betaald (maand of kwartaal).
  • een verzekeringsbewijs kan voorleggen.
  • op de geplande datum aanwezig bent bij de plaatsbeschrijving bij intrede.

ESSET raadt huurders ook aan om de huurovereenkomst te registreren bij de autoriteiten.

 

  1. Bereid uw verhuizing voor

Voor een succesvolle verhuizing raden wij u aan een checklist met retro-planning op te stellen (ongeveer 3 maanden vóór de verhuisdag). Denk ook aan het volgende:

  • Vergelijk offertes van verhuisfirma’s.
  • Voer renovatie-/inrichtingswerkzaamheden uit in uw nieuwe lokalen.
  • Wijzig het adres van het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Geef de adreswijziging ook door aan de volgende organisaties:
    • Sociaal Secretariaat, RSZ enz.;
    • Diverse leveranciers: water, elektriciteit, internet, telefoon enz.;
    • Verzekering van de nieuwe kantoren.
  • Maak uw nieuwe adres en telefoonnummers bekend en geef ze door aan dienstverleners, klanten, leveranciers, vermeld ze op uw website enz.

 

  1. Overhandiging van de sleutels en schoonmaak van de oude lokalen

Bouw na de verhuizing een kleine marge in voordat u de sleutels teruggeeft aan de vorige eigenaar. Zo heeft u tijd om de lokalen leeg te maken en schoon te maken.

Ziezo, het enige wat u nu nog hoeft te doen is een geweldig openingsfeest organiseren om uw teams te verwelkomen!

 

Meer weten over onze diensten?
Neem contact met ons op!
brokerage@esset-pm.be
02 / 340 24 88

Retour aux actualités